DIAKONIAN KIRKKO- HAAVOITTUVUUDEN TEOLOGIAA
Professori Ninna Edgarth on kirjoittanut kirjan Diakonian kirkko, sukupuolen ja huolenpidon uupuminen. Hän painottaa, että nyky-yhteiskunnassa väsyminen on tavallista keskuudessamme, mutta ajattelemme sitä usein yksilöllisesti. Hän ajattelee, että kysymyksessä on suurempi yhteiskunnallinen ongelma. Huolenpitoon liittyviä tehtäviä ei ole koskaan laskettu mukaan modernissa talouteen perustuvassa yhteiskuntajattelussamme. Ei tuottavat tehtävät ovat naisten tehtäviä, jotka ovat näkymättömiä. Useat ihmisryhmät jäävät siten ilman arvoa.
Myös Raamatun tekstejä lukiessamme emme huomioi näitä huolenpitoon liittyviä tehtäviä.Otamme jakamisen usein liian itsestäänselvänä. Kuka valmisti pöydän ja siivosi kun Jeesus opetuslapsineen astui juhlapöytään?
Prof. Edgarth nostaa esille, että evankeliumeissa näkyy kirkkaan kirkon keskeisin tehtävä: huolenpito, diakonia. Jos olemme kiitollisia elämän lahjasta, ymmärrämme että me kaikki tarvitsemme joskus toisten huolenpitoa. Usein vasta kun elämä kolhii, ymmärrämme ettemme sovi yhteiskunnalliseen kuvaan suorittavasta, kuluttavasta yksilöstä joka tuottaa koko ajan jotakin. Silloin meille avautuu mahdollisuus ymmärtää syvemmin ja sisältäpäin myös heitä jotka tarvitsevat apua ehkä koko elämänsä ajan.
Luomakunnan huolenpito on luomisen teologiaa. Kaikki on sekä lahjaa että vastuullista yhteyttä luomakuntaan. Tähän liittyvät oikeudenmukaisuuskysymykset.( esim. On tutkittua tietoa, että ilmastokriisissä eniten kärsivät naiset köyhissä maissa.)
Kirkon organisaatio on loppuunpalamassa ja tarvitaan uutta teologiaa, joka purkaa hierarkioita.( esim. yli 90 % diakoneista on edelleen naisia.) Kirkko ei voi olla vastaääni yhteiskunnassa, jos sen oma hierarkia muistuttaa liikaa yhteiskunnallisia rakenteita. Hierarkisen, historiallisen miesten rakentaman kirkon vierellä on huolenpidon, diakonian, naisten kirkko. Sitä kirkkoa monet vielä rakastavat ja se usein mainitaan mediassa, kun puhutaan kirkon positiivisista puolista. Tämä kirkko ei ole kuitenkaan näkyvä ja siksi tarvitaan uutta teologiaa näistä lähtökohdista.
Tällainen teologia tulee eläväksi toiminnassa ja elämässä. Sitä voidaan kutsua haavoittuvuuden teologiaksi, koska emme ole täydellisiä vaan tarvitsemme pelastusta ja parannusta. Evankeliumeissa tämä on ilmeistä, kun tutkii miten Jeesus kohteli ihmisiä ja mitä hän teki ihmisten puolesta. Näihin Raamatun kohtiin meidän tulisi jatkossa keskittyä enemmän. Päästäkseen eteenpäin pitää kirkon itse tiedostaa oma kipeä historiansa, suostuttava parantumaan sekä luotava uutta.
haastattelun voi kuunnella tästä:
Diakonins kyrka - Teologi i tiden | Lyssna här | Poddtoppen.se
Prof. Ninna Edgarthin kirja tästä:
Kommentit
Lähetä kommentti