TILAA MUILLE?  USKONTODIALOGIAA HYGIENIATOIMINTANA


Jakob Wirenin kirja Tilaa muille? uskontodialogiaa, korvausteologiaa ja Muhammed profeettana pohtii miten annamme tilaa muille uskonnoille? Mitä kohtaaminen tarkoittaa omalle uskolleni?  Ovatko kaikki uskonnot yhtä arvokkaita teitä Jumalan luo? Hyviä kysymyksiä näin ystävänpäivänä. Uskontojen rauhanomainen  kohtaaminen on sekä uskontojen että yhteiskuntien yhteinen etu.

Kristillinen teologia on avoinna maailmaan. Evankeliumissa ei lue: niin Jumala rakasti kirkkoa tai kristillistä uskoa vaan maailmaa( Joh.3:16). Elämme rikkinäisessä maailmassa, missä kristitty ymmärtää sen moninaisuuden. Hän puolustaa rauhaa ja demokratiaa, mutta ymmärtää millä ehdoilla rauhanmukaisesti voidaan yhdessä elää.

Uskontojen välinen vuoropuhelu  kuuluu kristillisen uskon hermoon. Samalla se  on uskottavaa yhteiskunnallisesti ja tasa-arvoisesti. Se on myös vaikeaa, kun tarkastelemme esim. sukupuolivähemmistöjen asemaa Välimeren alueella. 

Uskontodialogi voi parhaimmillaan toimia hygeniatoimintana  jonkun uskonnon tai näkemyksen ylivertaisuudelle.

Tämä pätee kaikkiin uskontraditioihin. Kristillisessä uskossa on edelleen myös näkemys, jonka mukaan kirkko on korvannut juutalaiset. Sitä on kutsuttu korvausteologiaksi. Sillä on ollut seurauksia esim. siinä tavassa miten Muhamedista puhutaan tai jätetään puhumatta. Minkälaisia kuvia kristittyjen ylivertaisuudesta jotkut  kirkolliset virret vielä tänäänkin sisältävät? Miten ja mistä saarnataan? Jos kohautamme olkapäitä omalle sokealle ylivertaisuuden tunteellemme, voi siiitä seurata ympärillemme  paljon pahaa. On aika yleinen käsitys, että uskontodialogi on vain jotakin liberaalien ja edityksellisten ihmisten keskustelua, mutta Wiren uskoo sen koskevan koko kristinuskoa. 

Uskonnollinen kohtaaminen ei ole vastakohta Jeesuksen Kristuksen todistukselle vaan sen seuraus. Oma identiteetti tulee vahvemmaksi kohtaamisessa.


Miksi uskontodialogi on tärkeää?

1. Se vahvistaa paikallisella tasolla yhteiskuntaa ja auttaa vaikeissa tilanteissa kulkemaan  erilaisina yhdessä. esim. moskeijoiden tai kirkkojen tuhoamiset tai seinien töhrimiset.

2. Kantaväestön ja toisten kultturien kohtaamiset eivät useinkaan toteudu usein. Uskontodialogi auttaa tässä.

3.Uskontodialogi on kärsivällisyyttä vaativa työkalu ääriajattelua ja fanaattisuutta vastaan.

"Wirénin uusi kirja ei ole vain vaikuttava akateeminen saavutus ja rauhantyö. Meille Ruotsin kristityille hänen radikaalit analyysinsä antisemitistisistä piirteistä kirkkojemme liturgiassa ja saarnoissa sekä hänen väitteensä Muhammedista profeettana ovat merkityksellisiä irtiottoja  tuhoisista ajatusrakenteistamme. Rohkeille kirja  antaa toivoa muutoksesta.

KG Hammar, Ruotsin kirkon emeritus arkkipiispa.

Jakob Wiren toimii Ruotsin kirkon arkkipiispan teologisena sihteerinä.




Teoksen nimi on Ihminen, joka on kuin tyhjä astia .Se viittaa siihen, että olemme erilaisia mutta jollakin tavalla samanlaisia. Mukana ei ole yhtään rikkinäistä ruukkua, joka viittaa myös  ihmisen kykyyn tehdä hyvää. Näyttelystä Quo Vadis. Taitelija Sari Pietilä, Turun taidekappeli 2019.


Kirja löytyy täältä.

Att ge plats för den andre? | Verbum


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit