HAAVOITTUNEEN
JUMALAN MERKIT
- Stigmoista ja traumatietoisuudesta
Sosiaalinen media tuo huonoja uutisia päivittäin. Tarinoilla synnistä, joka tuhoaa ihmisiä, perheitä ja kokonaisia yhteisöjä, ei ole loppua. Kärsimme katkenneista ihmissuhteista, viivästyneistä unelmista ja elämää muuttavista sairauksista tai vammoista. Sanomattomat menetykset saavat meidät tuntemaan olomme helposti petetyiksi tai hylätyiksi. Tämä on ihmisen tila: elämä rikkinäisessä maailmassa. Bessel van der Kolk sanoo, että kehomme oireilee traumareaktioina. Älyllistävässä maailmassa emme kuitenkaan kuuntele sen viisautta.
Kristityt rakastavat sanoa: "Mutta Jumala on silti hyvä!". Lause on tosi, mutta usein ohitamme kaiken kipeää tekevän liian nopeasti. Menetys, kärsimys ja kipu on kohdattava, jotta voimme kokea rakastavan Jumalan lämmön ja armon. Jumala koskettaa aina kärsimyksemme kärkeä, kuten psykoterapeutti, hengellinen ohjaaja ja Thomas Mertonin oppilas James Finley sanoo. Silloin tapahtuu toipumista syvällisellä tasolla kehollisena kokemuksena. Kristuksen ruumis, seurakunta, kantaa tuota haavoittuneisuuden haavaa, mutta sillä on inkarnaation teologian mukaan toivoa. Ihmiseksi tullut Jumala ei ole kaukana, mutta mielemme ei luonnostaan halua käsittää haavoittunutta Jumalaa. Missä Jeesus on keskellä henkilökohtaista kärsimystämme?
Vastaus
tulee meille hänen nimessäään: Immanuel eli "Jumala
kanssamme". Sen sijaan, että Jumala olisi lähettänyt meille
kaukaisen pelastajan, joka pelastaisi meidät korkeudesta, hän
lähetti meille lapsen, joka syntyi seimessä. Jumalan kutsu
meille ei ole keinotekoista iloa tai kärsimämme tuskan välttämistä.
Sen sijaan meidät kutsutaan tarinaan, joka heijastaa eri ajan
yhteisöllistä traumaa. Kyllä, Jeesuksen syntymä on jumalallisen
tarkoituksen täyttymys, mutta hän on myös täysi ihminen.
Vapahtajamme tuntee myötätuntoa kärsimyksissämme, koska hän koki
saman siitä hetkestä lähtien, kun hän tuli maailmaamme
haavoittuvana lapsena.
Kun pohdimme, kuka Jeesus on,
saatamme valita sellaisia termejä kuin Herra, Kuningas ja Jumalan
Poika. Nämä ovat tietysti aivan oikein. Mutta on kuvauksia, jotka
eivät avaudu kielellisesti niin helposti. Kuten tohtori Matthew S.
Stanford, Hope and Healing Centerin ja Instituten toimitusjohtaja,
huomauttaa, Jeesus oli myös äärimmäiseen köyhyyteen syntynyt
lapsi, joka joutui syrjäytymään jo lapsena pakolaisperheensä
kanssa. Maria kärsi valtavaa stressiä raskauden ja synnytyksen
aikana, kun Jeesus oli vielä hänen kohdussaan. Jeesuksen perhe
kohtasi vaaroja, joita aiheutui asumisesta maassa, joka oli
vihamielinen heidän olemassaololleen.
Jeesuksen elämä on
alusta alkaen trauman muovaama, mikä ei vähennä hänen
kuninkuuttaan tai pelastusvoimaansa. Itse asiassa traumatietoisuus
parantaa kykyämme tuntea Vapahtajamme ja olla hänen rakastamansa,
koska hän liittyy meihin oman elämämme sotkuissa.
Kiehtova
traumatietoisuus opettaa meille, että emme voi erottaa fyysistä ja
henkistä puolta toisistaan. Kun tutkimme lisää Jeesuksen elämää,
tiedämme, että hän oli hylkiö. Tiedämme, että hän kohtasi
julkisen vallankäytön ja tuomitsemisen. Tiedämme, että hän
kohtasi ystäviensä hylkäämisen ja vallassa olevien ihmisten
pelin,kateuden ja vihan. Hänen emotionaalinen ahdistuksensa on
kuvattu yksityiskohtaisesti Uudessa testamentissa, kun hän selviytyi
elämänsä paineista pakenemalla usein yksinäisyyteen rukoilemaan.
Hän otti taukoja kun väkijoukko alkoi liikaa ahdistaa, mutta näemme
myös trauman merkkejä siinä, kuinka Jeesuksen fyysinen ruumis
reagoi tähän stressiin. Getsemanen puutarhassa,
ristiinnaulitsemistaan edeltävänä iltana, Jeesus alkaa hikoilla
verta Raamatun mukaan.
"On olemassa hyvin dokumentoitu
lääketieteellinen tila, jossa potilaat, jotka ovat valtavan
emotionaalisen ja fysiologisen stressin alaisina, voivat itse asiassa
hikoilla verta, koska pienet verisuonet rauhasissa räjähtävät ja
veri erittyy", selittää traumakirurgi David Acuna.
Maailman
syntien painon alla Jeesuksen ruumiissa alkoi näkyä akuutin
stressin ja trauman merkkejä jo ennen ristiinnaulitsemiseen
johtanutta fyysistä piinaa. Hänen kehonsa reagoi siihen minkä
hänen mielensä tiesi olevan tulossa. Hetkellä, jolloin Jeesus
tunsi valtavaa rakkautta meitä kohtaan, omistautui Isänsä tahdolle
ja halusi vapautua tulevasta tuskasta, Jeesus kärsi mielessään,
ruumiissaan ja hengessään polvistuessaan puutarhassa. Ja sitten hän
antautui niille, jotka kiduttivat, nöyrtyivät ja murhasivat häntä.
"Neurobiologisesta näkökulmasta me tiedämme, että Jeesus
koki niin voimakasta ja ylivoimaista kipua, että kaikki inhimilliset
standardit tarkoittaisivat todennäköisesti hänen
traumatisoitumistaan", sanoo kirjailija ja terapeutti Aundi
Kolber.
Tämä tieto tuo erilaisen näkökulman ja syvyyden
lauseeseen "Jumala kanssamme." Jumalan läheisyys meidän
tuskassa ei ole vain tyhjää latinaa, vaan sen osoittaa Jeesuksen
kokemus. Sillä sen tähden, että hän on itse kärsinyt ja ollut
kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.( Heb.2:18) Tai kuten Richard
Rohr kuvaa: ” Rakkaus ja kärsimys johtavat meitä kohti hartaan
kontemplatiivisen mielen heräämistä, jos antaudumme niille”
Parhaat
opettajat oppivat itse.
Parhaat
parantajat
antautuvat
paranemisen prosessiin itse.
Tuntematon
Kun tutkimus nyt todistaa, ettei ihminen ole kone vaan herkkä elävä organismi, jossa stressireaktiot ovat monisuuntaisia ja syisiä, voimme ehkä pohtia omaa käsitystämme stigmoista ja stigmatisaatiosta uudessa valossa. Vaikka historian aikana on on ollut monia huomiotahakevia esimerkkejä voi joidenkin katolisten pyhimysten elämä avautua nyt uudelleen. Wikipedian mukaan stigmatisaatiolla tarkoitetaan yliluonnollisella tavalla henkilöön ilmestyviä Jeesuksen kärsimyksen haavoja. Haavat tulevat esim. käsiin, jalkoihin tai kylkeen. Ne saattavat olla symbolisia mutta myös tihkua verta ja tuottaa kipua. Ensimmäiset katolisen kirkon kirjaamat stigmatisaation merkit ovat 1200-luvulta. Tunnetuimpia stigmat saaneita pyhimyksiä ovat Fransiscus Assisilainen sekä Katarina Sienalainen, joka tosin pyysi niiden poistumista rukouksin. Hänen toiveensa kuultiin. Pyhimyksen esimerkki osoittaa etteivät polttomerkit tai jäljet ihossa ole uskon merkkejä tai itseisarvoja uskossa. Järjen uskoa korostavassa luterilaisuudessa näitä merkkejä on pidetty joko psykosomaattisina oireina tai henkilön itsensä aiheuttamina. Uskonnollisissa piireissä herää aina ajoittain keskustelua stigmojen luonteesta, sillä onhan se mielenkintoinen ilmiö jota elokuvataiteet ja Hollywood ovat tehokkaasti myös käyttäneet hyväkseen.
Trauman kohtaavassa ihmisessä on aina erityinen vakaus ja rauha. Olemus ja keho rentoutuu ja kokee turvaa sellaisen ihmisen seurassa, koska se ymmärtää läsnäolon hienovaraisessa viestinnässä, että mikään ei ole poissuljettua. Se tarkoittaa, että kaikki olemuksen puolet ovat mukana, hyväksyttyjä eikä niitä voida hylätä. Ihminen, joka on luopunut varjon varjelusta kantaa haavojaan ja arpiaan arvokkaasti. Hän ei enää kiemurtele epämukavuudessa tai vältä konflikteja. Sellainen ihminen kantaa syvää halua tanssia elämän ristiriidoissa. Haavoittuneisuus on osa häntä mutta se ei estä yhteyden kokemusta vaan luo sitä syvemmällä tasolla mielen sisällöissä sekä kaikissa kohtaamisissa. Tällainen ihminen on haavoitettu parantaja kuten Henri Nouwen sanoo. Hän kantaa kaiken vastakkaisuutta omassa olemuksessaan kuin Jeesus, sanoitta. Sellaisen ihmisen seurassa hollywoodviihde tuntuu laimealta ja pahalta.
Lähteet:
Did Jesus Experience Trauma? Experts Say ‘Yes’ | CT Creative Studio (christianitytoday.com)
Best-selling Trauma Research Author | Bessel van der Kolk, MD.
The Healing Path: A Memoir and Invitation — Center for Action and Contemplation (cac.org)
Kommentit
Lähetä kommentti