HELLUNTAIN IHMEET KEHOLLISESTI JA TRAUMATIETOISESTI LUETTUNA


Pyhän Hengen vuodatus voidaan kääntää voiteluna, jolla viitataan kuninkaitten voiteluun Vanhassa Testamentissa. Prinssi Charlesin voitelu sermin takana oli jatkumoa tälle keholliselle tapahtumalle vaikka se tapahtui piilosssa muutamine pisaroineen. Mielenkiintoista on, että ihmiskunta on ajatellut miten öljy ja kosketus saavat muutoksen aikaan ihmisessä siirryttäessä vanhasta uuteen historian saatossa.

Hengen voitelu on myös sitä, että henki todistaa meistä ja meissä. Se on voima, joka ajaa meitä etsimään totuutta itsestämme. Pyhä henki kuitenkin usein kätkeytyy elämässämme. Usein jäämme oman pienen minämme varaan emmekä uskalla antautua sen vietäväksi. Ehkä siksi helluntain merkitys avautuu meille niin huonosti. Kysymme miten kohtamme pyhän mutta emme ymmärRä, että se on lähempänä meitä kuin oma hengityksemme. Olemme niin oman ajattelumme vankeja, että luulemme että meidän pitää ratkaista kolminaisuusoppi päässämme vaikka kehomme huutaa antautumista Jumalan puoleen.

Kirkkokäsikirjassa toistuu vuosittain Apostolien tekojen tapahtumat, mutta luterilaisuudessa on henki usein supistettu Kristuksen puolustajaksi. Tulenlieskat ja kielilläpuhuminen ovat saaneet ylilyöntejä vapaissa suunnissa ja herätysliikkeissä niin paljon, että kirkossa asioista on yksinkertaisesti vaiettu. Luterilaisuuden oppi pyhästä hengestä on kapeaa ja vaikka helluntai on joulun ja pääsiäisen veroinen juhla, ei sitä osata viettää kuin yleisenä kevään aloituksena.

Maailmankuulu ja juutalainen traumakouluttaja Thomas Hubl on usein viitannut, että Jerusalemiin tulleita eri kansallisuuksia yhdisti yhteinen ymmärrys siitä mitä siinä hetkessä tapahtui. Hubl jatkaa, että silti kaikkia kokemus kosketti ainutlaatuisella ja henkilökohtaisella tavalla. Emme tiedä mitä visulalisoinnin ja kehonkielen merkkejä opetuslapset käyttivät mutta myötätuntoisella läsnäololla on suuri merkitys kun eri kieliä puhuvat kohtaavat. Miten palkitsevalta se tuntuukaan kun joku ymmärtää keholiikkeitämme ilman sanoja.

Yhteisestä traumatietoisuudesta sanotaan että se on kuin universaali kieli, joka yhdistää, voimaannutta ja valtannuttaa. Syvin ymmärrys tapahtuu hermollisella tasolla älyllisen pohdinnan hellittäessä. Tätä ” heleää” kokemusta olemme myös kielessä liittäneet heleän helluntain toivotuksiin. Jotakin meissä herää, helisee ja luo uutta. Kristitylle se on hermoston kautta toimiva Jumalan henki. Paavali puhuu usein Uudessa testamentissa ihmisen ja Jumalan hengestä limittäin. On vaikea erottaa mitä hän kulloinkin tarkoittaa. Traumatietoisesti semanttinen erottelu ei ole niin vaarallista, sillä kristinuskossa syvimmiltään on kysymys heittäytymisestä Jumalan varaan. Harvemmin puhumme antautumisesta kokonaisvaltaisena kokemuksena vaikka kristinuskon historiassa on esimerkkejä jopa liturgiassa kehollisista rukouksista maahan heittäytymisineen.

Kieltä kuvaava sana kreikaksi tässä Uuden testamentin kohdassa viittaa sekä anatomiseen kielilihakseen että soljuvaan puheen tuottamiseen. Raamattu on täynnä hengen ja ruumiin yhdistäviä vertauskuvia. Jeesus mainitsee että suu puhuu mitä sydän on täynnä. Idän uskonnoissa on jopa kielijumppaa joilla kielilihas saadaan vapautumaan. Länsimaissa fysioterapeutit suosittelevat kielijumppaa vasta sairauksien ja halvauksien yhteydessä. kasvoissa on kuitenkin 100 lihasta. Vagushermon kireys näkyy myös kasvojen lihaksien jäykkyytenä.

Meillä on myös sanonta, että joku on kuin ” liekeissä”. Sillä tarkoitetaan karismaattista puhetta, joka on vakuuttavaa. Valitettavasti ylilyönnit monissa hengellisissä yhteisöissä ovat tuottaneet lisää ylivirittyneitä ihmisiä, jotka ovat olleet kovia tuomitsemaan toisia joilla näita ” hengen kokemuksia” ei ole. Luterilaisuudessa onkin usein päädytty kieltämään nämä kokemukset, mutta sekään ei johda eteenpäin toipumisen tiellä. Siksi traumainformoitu työote voi ratkaisevalla tavalla auttaa ymmärtämään miten Pyhä Henki toimii hermostomme kautta rauhoittaen ja vakauttaen sitä. Tärkeää on oppia kuuntelemaan kehon signaaleja,sillä se yrittää viestittää meille usein hienovaraisin elein mihin suuntaan olemme menossa. Jos kuormitamme sitä älyllistämisellä väsymys tulee usein yllätyksenä. Pahimmillaan tämä aiheuttaa loppuunpalamista, johon perinteiset keinot eivät auta. Onneksi on olemassa traumatietoisia menetelmiä , jotka vaikuttavat itse- ja kanssasäätelyn kautta. Helluntain kertomus on nähty vastauksena Babylonian tornin rakentamiselle, jossa kielet sekoittuivat. Traumatietoisesti kysymys oli hajaannuksesta ja erillisyydestä, joka on aina traumaattisen kokemuksen ytimessä. Toipuminen on aina siten uusien yhteyksien luomista Kristuksen ruumiissa, seurakunnassa. Siellä sitäkään ” jäsentä” joka on vähäpätöisin ei jätetä yksin vaan kutsustaan mukaan.

Kuva: 12 apostolin alla, Montserrat, 2015

Lähteet:

Apostolien teot 

Thomas Hübl | Contemporary Spiritual Teacher (thomashuebl.com)

Iloa ja Toivoa - Traumatietoisuus





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit