LOOTIN TARINAN MERKITYS HYVÄKSIKÄYTÖN UHRILLE



Lootin tarina alkaa kauhistuttavan kaupungin Sodoman ja Gomoran julmalla kuvauksella. Edellisessä 1. Mooseksen kirjan luvussa 18 Jumala oli tehnyt ihmeen ja pelastanut kaupungin kymmenen hurskaan vuoksi Aabrahamin rukousten tähden. Seuraavassa luvussa Loot kuvataan ”hyväksi” mieheksi joka anoo ”enkeleitä” , jotka tulevat häntä vastaan, auttamaan kaupunkia turmeluksen suosta. Hän kokee väkivaltaa itse ja lupaa tyttärensä uhriksi. Onko tämä traumatisoituneen ihmisen päätös tukalassa tilanteessa vai johtuuko se naisen huonommasta osasta patriarkaatissa?

Pakomatka alkaa. Vaimo ja tyttäret seuraavat mukana. Taakse ei saa katsoa, kun Jumala hävittää tuon pahan kaupungin. Ehkä lapsuuteni yksi voimakkaimmin muistikuviin jääneistä kohtauksista Raamattu- elokuvassa oli se hetki, kun Lootin vaimo katsoi taakse. Ohjaajan valinnassa vaimo ei vain muuttunut suolapatsaaksi vaan patsas myös mureni pieniksi palasiksi. Voiko ihminen murtua osiin? Voiko traumatisoitumista enää paremmin kuvata? Trauma on aina asioiden särkymistä osiin ja voidaan olettaa että vaimo ehkä kärsi voimakkaimmin kollektiivisen synnin ja perhetraumojen vaikutuksesta.

Myöhemmissä luvuissa käy nimittäin ilmi, että nykyisen käsityksen mukaan perheessä tapahtui pakomatkan jälkeen insestiä. Oliko sitä tapahtunut jo aiemmin emme tiedä, mutta halu uhrata tyttäret aiemmin ei ainakaan poista tätä mahdollisuutta. Tämä on myös yleisesti tiedettyä, koska Joona on wikipediassakin insestin kohdalla mainittu. Tekstissä tyttäristä on tehty syyllisiä, kun he juovuttavat suvunjatkamistoiveissa Isänsä. Patriarkaalisessa kulttuurissa insesti oli synneistä yksi pahimmista eikä sitä voitu kirjoittaa tämän ” hyvän” miehen, Lootin, nimiin. Kautta historian uhrista on tehty syyllinen . Sama on toistunut  kirkoissa tapahtuneissa hyväksikäyttötapauksissa. Teoista ei myöskään ole saanut puhua vaikka tiedämme, että uhrin kehollinen kärsimys on usein elinikäistä eikä siihen yhden kerran anteeksianto auta.

Mitä kyseinen tarina voi opettaa traumatoipujalle ja hyväksikäytön uhrille?

Ensinnäkin sen, että Raamatusta löytyy näinkin vakavia rikoksia joita ei voi siivota noin vain pois. Kertomus ei toki sovellu lapsille mutta traumatietoiseen aikuisten pyhäkouluun kyllä. Mikään julmuus ei nimittäin koskaan synny tyhjiössä. Nooa oli kollektiivisen trauman uhri kuten meistä jokainen. Perisynnin näkökulmasta voimme havaita tämän. Olosuhteet ja kasvuympäristö vaikuttavat paljon ja lapsuuden haitalliset kokemukset ovat kaikkien insestiäkin harrastavien taustalla. Yhteisöllinen viitekehys voi auttaa ymmärtämään ihmiskunnan pahuuden jatkuvuutta mutta ei toki oikeuta sitä. Lootin vaimon kohtalossa voi nähdä piirteitä niistä naisista, jotka valitsevat mielummin oma tuhon, koska ovat todistaneet oman perheen kauheuksia kykenemättä puuttumaan niihin. Ehkä Lootin vaimon voi nähdä näiden vaiennettujen, jäätyneiden ja murentuneiden naisten äänenä. Ehkä joku lukija havahtuu lukiessaan tätä, että on myös vaihtoehto kävellä tilanteesta pois ja hakea apua.

Tiedämme myös, että insestissä valtasuhteet ovat epätasaiset. Vanhempi voi vaikuttaa lapsen mielihyvän syntyyn ja saada lapsen haluamaan itseään. Tällainen ei voi olla vaikuttamatta lapsen normaaliin seksualisuuteen, sillä lapsi kokee myös syyllisyyttä omista tunteistaan.  Vauriot ovat vakavia sillä usein on vaikeus tunnistaa mihin omat seksuaaliset tunteet kohdistuvat, mutta onneksi nykyaikana on hyviä terapioita tarjolla. 

Ehkä kertomuksen tärkein yhteisöllinen opetus tarumainformatiivisesti on oppia tunnistamaan patriarkaalisen yhteisön toimintamekanismit, jossa väärintekijän osuutta vähätellään ja uhria syyllistetään. Siksi traumainformoitu työote pyrkii löytämään myös Raamatun esimerkeistä näitä sudenkuoppia ja osoittamaan että rakentellinen muutos on toipumisen kannalta tärkeää. Hengellistä puhetta voidaan käyttää väkivaltaisesti omiin tarkoitusperiin, jolloin uudelleentraumatisoitumista tapahtuu eikä sairas kierre katoa. Kun luemme Vanhaa Testamenttia,meidän on syytä pitää mielessä tämä. Ehkä havahdumme terävämmin myös puuttumaan tilanteisiin, kun omia virheitä yritettään vähätellä, syyllistää muita tai siivota tekemättömiksi sekä kirkoissa että yhteiskunnassa.

Lähteet:

Raamattu

Insesti – Wikipedia

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit