Joosef ja veljet- Valtasuhteiden tasapainottuminen traumatoipumisena
Useimmat
kristityt tuntevat Joosefin tarinan voimakkaana esimerkkinä
anteeksiannosta ja toipumisesta. Se on silti enemmän: monimutkainen
perhedraama, jossa tapahtuu useita petoksia ja poliittista teatteria.
Ei mikään yksinkertainen lastentarina.
Tarinaa on
historiassa käytetty vaatien liian nopeaa anteeksiantoa ja pahuuden
unohtamista hyväksikäytön uhrilta. Sovinto on aina pitkä prosessi
ja kirkoissa sitä on käytetty liian usein valtaapitävien
omantunnon puhdistajana. Kaltoinkohtelu oireilee kuitenkin kehossa
jälkena , vaikka sanallinen sovinto olisikin toeutunut. Joosefin
kertomusta voidaan soveltaa viisaasti, kun katsotaan miten
kertomuksessa ymmärretään valta ja miten trumatisoituneet ihmiset
sitä käyttävät.
Aluksi Joosefilla on valta. Hän on isänsä
suosikkipoika (1. Moos. 37:1-11). Tämä tarkoittaa, että hänen ei
tarvitse tehdä pahimpia perheen hommia ja hän saa kauniimpia
vaatteita kuin veljensä. Joosef ei hallitse valtaansa hyvin. Itse
asiassa hän on ääliö. Hän kehuu olevansa veljiensä yläpuolella
ja haukkuu heitä. Nykyaikana Joosefin toiminta olisi loukkaavaa (eli
töykeää), mutta ei oikeuttaisi rikostuomioon. Sanoisimme, että
hänen täytyisi tehdä parannus huonosta käytöksestään.
Myöhemmin
Joosefin veljillä on valta. Yhdessä he ovat fyysisesti
voimakkaampia ja vanhempia kuin Joosef. Joosefin veljet eivät
hallitse valtaansa hyvin. He hakkasivat veljeään, heittivät hänet
kaivoon ja myivät orjaksi (1. Moos. 37:12-36). Nykyaikaisten
lakipykälien mukaan he olivat rikollisia. Tuomio olisi sieppaus ja
ihmiskauppa. Sanoisimme, että heidän täytyisi tehdä parannus ja
saada rangaistus.
Viimeisessä kohtauksessa Joosefilla on
jälleen valta. Hän on faraon toinen komentaja ja ohjaa viljan
jakelua nälänhädän aikana (1. Moos. 42-50). Pidämme Joosefista,
koska hän on ensimmäinen henkilö tässä kertomuksessa, joka
käyttää valtaansa siunatakseen. Hän on työstänyt hyväksikäytön
ja alentamisen. Kun luemme tämän osan tarinasta, haluamme olla kuin
Joosef ja haluamme kaikkien muidenkin olevan hänen kaltaisiaan. Kun
tapaamme henkilön, joka on käynyt läpi vaikeita aikoja, Joosef
tulee mieleen suurena esimerkkinä.
Jos
sovellamme Joosefin kertomusta viisaasti, on huomioitava
anteeksiannon ja korvaavien kokemusten yhteys. Ne eivät ole erillisiä
vaan sama asian eri puolia jotka täydentävät
toisiaan. Anteeksiantaminen on suhteellisten velkojen ja
väärinkäytösten unohtamista. Toipuminen on suhteen solmimista
ikään kuin suhteellista velkaa ei olisi syntynyt. Eron
havainnollistamiseksi, jos annoit ystäväsi lainata autoasi ja hän
tuhosi sen ajamalla huolimattomasti, anteeksianto merkitsisi sitä,
että et vaadi vahingonkorvauksia, mutta toipuminen tarkoittaisi,
että annat heidän lainata seuraavankin autosi. Voit tehdä yhden ilman
toista. Tai molemmat.
Joosef sekä antaa anteeksi veljilleen (ei
heitä heitä vankilaan) ja haluaa takaisin heidän luo (kutsuen
heidät takaisin perhesuhteeseen). Jos sovellamamme Joosefin tarinaa
esimerkkinä pahoinpitelystä selviytyneille, onnistuuko molemmat
heiltä? Mitä Joosefin uusi ymmärrys vallasta voi opettaa
hyväksikäytetyille?
Joosefin sielulle oli hyvä antaa
anteeksi veljille. Sillä tavoin hän vapautti itsensä
katkeruudesta. Voimme sanoa luottavaisin mielin, että Jumala halusi
tämän Joosefille. Voimme myös luottavaisin mielin sanoa, että
Jumala oli kärsivällinen matkan aikana. Joosefilta kesti 13 lukua
(1. Moos. 37-50) ja noin 24 vuotta (paras raamatuntutkijoiden arvaus)
päästäkseen tähän anteeksiannon tilaan. Meidän tulee olla yhtä
kärsivällisiä neuvoessamme selviytyjiä antamaan anteeksi
väärintekijöilleen.
Mutta entä toipuminen? Miksi asioiden
korjaaminen oli viisasta Joosefille ja milloin se olisi viisasta
meille? Huomaa, että väärinkäytön mahdollistava ylemmyys oli
noina vuosina tasapainotettu. Joseph ei ollut enää "pikkuveli"
eikä myöskään ylempänä muita.
Kun kuuntelmme pahoinpideltyä ystävää,
joka yrittää asioiden korjaamista, meidän olisi hyvä kysyä:
"Onko valtaaero tasapainotettu tuossa suhteessa?"
Väkivaltainen henkilö, joka katuu tekoaan hajottaa ylemmyyttä
vaalivan valtadynamiikan. Tämä tarkoittaa sitä, että meidän on
ymmärrettävä, millaiset asiat luovat valtaa ihmissuhteissa:
asemallinen auktoriteetti, rahan saatavuus ja hallinta, ikä,
sosiaalinen asema, koulutus jne. Väärinkäytön edellyttää aina vallan eriarvoisuus, joka saa aikaan muita syntejä.
Jos
johtavassa asemassa oleva henkilö kavaltaa esimerkiksi rahaa
pankkitililtä tai kiertää veroja, sillä on enemmän seurausta
kuin sillä, että lapsesi ystävä varastaa saman summan rahaa
keittiön pöydältä. Johtaja käytti asemaansa, valtaansa,
koulutustaan ja sosiaalista asemaansa saadakseen etuoikeutetun pääsyn
toisten omaisuuteen. Vaikka antaisit hänelle anteeksi (mikä tekisi
hyvää sielullesi), et ehkä luottaisi häneen jatkossa yhteisten
asioiden hoidossa.
Tätä vasten voimme ymmärtää miten
korruptoitunut poliitikko tai johtaja,joka ei kadu tekojaan tai
osoita itsessään halua muuttua, ylläpitää epärehellisiä
rakenteita. Huomaatko mitä Joosef teki? Hän katkaisi vallan
kierteen kutsumalla veljensä perhesuhteeseen. Se tarkoittaa paluuta
voimatasapainotteluun. Hän ei enää ollut toisten yläpuolella
mutta ei yksinkään. He olivat taas samalla henkisellä tasolla ja taisteluareenalla missä valta vuorottelee, mutta nyt anteeksiannon
ja sovinnon kokemusten marinoimina.
Kuitenkin on huomattavaa,
että ennen kuin Joosef palautti suhteen veljiinsä, hän selvitti,
saisivatko ahneus, valta tai pelko heidät palaamaan vanhaan vallan
malliinsa (1. Moos. 44). Hän halusi kaikkien toipumista, mutta ei
hinnalla millä hyvänsä. Tätä teemaa moni kaltoinkohdeltu miettii
sillä eteenpäin uskaltamiseen liittyy usein pelkoja saman
toistumisesta. Yleinen viisaus on kuitenkin, että voimakkaimmat
muuttuvat ensin. Ohjeemme ei voi olla kirkossa tai yhteiskunnassa,
että heikompien pitää alistua uudelleen vallanpitäjien
aikatauluihin. Siitä seuraa vain jälkitraumatisoitumista. On hyvä
varmistaa onko hyväksikäyttäjä katunut niin, että siitä on
seurannut valtasuhteiden uudelleen arviointia. Kirkossa puhumme tässä
kohtaa Kristuksen kaltaisuudesta, jossa edelle asetetaan niiden edut
joita on loukattu. Jos tämä ei toteudu, voi seuraavista ohjeista
olla sovinnon teillä apua:
Älä
hoputa selviytyjää antamaan anteeksi. Jumalallisten vastausten
kiirehtiminen ei ole hyvää sieluhoitoa.
Ymmärrä
valtasuhteet ja tiedosta korrutopitunut, omaa etua ajava valta. Jos
emme tee niin, sovellamme Raamattua huolimattomasti.
Odota.
Vallan tasapainottaminen on välttämätöntä toipumisen kannalta.
Mitä vähemmän puututaan siihen mikä teki väärinkäytön
mahdolliseksi, sitä mahdottomampaa toipuminen on.
Ihmettele
sitä, mitä Jeesus teki parantaessaan meidät väärästä vallan
tunteesta.
The Story of Joseph: Abuse, Forgiveness, Power Differentials, and Wisdom | Brad Hambrick
Kommentit
Lähetä kommentti