Tekstit

Kuva
Kristillinen pappi ja voimakas lohikäärme  Hiljaisuus ja tee. Se on hyvä alku uskonnolliselle vuoropuhelulle, ajattelee sairaala-ja vankilapappi Gustav Ericsson, joka on kirjoittanut kirjan Kristillinen matkani zenbuddhalaisuudessa . Monen nuoren aikuisen tavoin hän kiinnostui idän uskonnoista ja lähti  reppumatkalla Himalajalle, Intiaan ja ja päätyi lopulta japanilaisen Zenmestarin oppiin vuosiksi. Hän sai mestarilta nimen voimakas lohikäärme, joka idän kulttuureissa symboloi korkeinta henkistä tietoisuutta. Tämä kirjoitus herättää kysymyksen kahdesta identiteetistä: voiko joku olla samanaikaisesti luterilainen pappi sekä zenmeditaation opettaja? Onko jompi kumpi identiteetti voimakkaampi? Ericsson kuvaa kirjassa, miten meditaatio-opinnot syvensivät hänen kristillistä uskoa niin, että hän koki papin kutsumuksen. Miten kävelymeditaatio on auttanut häntä vuosien varrella voittamaan itsensä kun hän astuu vaikeaan selliin tai siunaa hautaan pientä lasta. Hän kertoo miten ehtoolli...
Kuva
  ELÄMÄÄ EPÄVARMUUDESSA Magnoliapuun silmut ovat odottaneet myöhäiseen syksyyn. Luulin, että se oli jo ohi, kun pimeys saa jalansijaa minuutti minuutilta. Ei, täällä kukkii mahdottomuus, kaiken alku. Lars Björklund Mikä saa meidät nousemaan aamulla sängystä? Millä voimalla vastustamme lämmintä petiä ja nousemme konkreettisesti jalkeille? Mikä on elämänvoiman ydin? Joitakin päiviä odotamme iloisesti ja kohtaamme päivän helposti. Sitten on päiviä jolloin vapina ja ahdistus valtaavat meidät kokonaan. On vain jaksettava kulkea niiden läpi. Nekin päivät menevät kuitenkin ohi. Kohtaammeko kulloisenkin päivän vain rutiinilla selviytyen vai mistä saamme elämäniloa?  Elämää epävarmuudessa - keskusteluja eksistentiaalisesta terveydestä kirjassa pohditaan elämää, kokonaisvaltaista terveyttä ja hengellisyyttä. Lisbeth Gustafsson ja Kerstin Enlund sekä kahdeksan muuta matkakumppania jakavat tarinoitaan, ajatuksiaan ja henkilökohtaisia ​​kokemuksiaan. Niiden yhteinen lähtökohta on eksisten...
Kuva
FIRENTZELÄINEN LILJA - feminismiä, sukupuolivähemmistöjä ja uskontodialogiaa 1400-luvulta Ihastuttavan kaunis pikkutyttö, jolla on tummat tuuheat hiukset, syntyy vuonna 1420 opiskelijakampuksella Padovassa Firentzen pohjoispuolella. Hänen opiskelijatovereitaan ovat Cusanus, Toscanelli ja Cesarini. Ensimmäinen mies keksi modernin käsityksen tieteestä, toinen piirsi kartat Columbuksen Amerikan matkaa varten, kolmas pelasti Paavin ja kirkon uskonsodilta. Kukaan heistä ei ole kirjan päähenkilö vaan heitä ovat kolme vahvaa, älykästä naista.  Mariola, hänen tyttärensä Lucnezia ja Cateriana Sforza, joita kuljetetaan  Euroopan kehitykseen vaikuttavien ratkaisevien tapahtumien kautta.  Pankkitoiminta, monikansalliset yritykset, humanismi, koulutus, tekniikka, arkkitehtuuri, kosmologia ja filosofia  kehittyivät kiihkeässä tahdissa Firenzessä, Italissa. Tuolla vuosisadalla Eurooppa siirtyi vähitellen keski-ajasta renesanssiin. Esikoisromaanissaan Firenzeläinen lilja P...
Kuva
  SAATAN OLLA VÄÄRÄSSÄ Mikä auttaa elämään vapaampaa elämää? 
Kuinka voimme saada lisää lohtua ja luottamusta elämään?
 Miten saamme elämän tuntumaan enemmän avoimelta kädeltä kuin puristetulta nyrkiltä? Saatan olla väärässä on Björn Natthiko Lindebladin omaelämäkerrallinen tarina siitä, kuinka hän jättää ekonomina  kansainvälisen yrityksen johtajan tehtävän Espanjassa. Kuinka hän haluaa tulla buddhalaiseksi metsämunkiksi Thaimaassa ja palaa sieltä Ruotsiin 17 vuoden jälkeen. Se on kertomus siitä miten vaikeaa on palata länsimaisen yhteiskuntaan pelkät farkut jalassa, masentua ja löytää kaiken oppimansa avulla elämän mielekkyys Pohjolassa. Tänä päivänä Björn Natthiko on arvostettu meditaatio-opettaja, joka luennoillaan opettaa kansantajuisesti syviä buddhalaisia elämänviisauksia. Vuonna 2018 hänellä todettiin lihaksia rappeuttava parantumaton ALS-sairaus. Teoksessaan hän kertoo lämmöllä, huumorilla ja syvällisesti omista puutteistaan sekä siitä mitä elämä munkkina on hänelle ...
Kuva
RISTILIIKEMEDITAATIO Kehoruumis on Jumalan ja ihmisen kohtauspaikka, armon portti, kanava jonka kautta Jumalan voima virtaa ihmiseen. Kristinuskon alkuaikoina sakramenttien ruumiillisuus oli paljon voimakkaampaa kuin nykyisin. Kastettava astui veteen kokonaaan, alasti. Koko kehoruumis kosketti vettä, myös korut riisuttiin ja hiukset päästettiin vapaiksi. Kastetta seurasi koko kehoruumiin öljyllä voitelu. Mikään ruumiinosa ei saanut jäädä vaille sakramentin parantavaa voimaa. Niin kuin maallinen leipä Jumalan avuksihuutamisen jälkeen ei ole enää tavallista leipää, vaan ehtoollinen, joka koostuu kahdesta asiasta, maallisesta ja taivaallisesta, niin myös ruumiimme joka on osallinen ehtoollisesta, ei elä enää katoavaista elämää vaan kantaa sisällään ylösnousemuksen toivoa. Kirkkoisä Ireneus 200 jKr Kehoruumis on ihmisen persoonallisuuden näkyvä muoto ja ilmaisee sitä mitä ihminen on. Jos ymmärrämme ruumiin rikasta symboliikkaa voimme liittää sen yhteen syvemmän sisimpämme kanssa. Ihmisen r...
Kuva
NIMENSÄ VEROINEN KIRKKO Växjön piispa Fredrik Modeus on jättänyt aloitteen kirkolliskokoukselle, että se käsittelee kysymystä kirkon johtamiskulttuurista. Hän haluaa yksinkertaistaa sitä, vähentää hallintoa ja asiakirjojen laatimista. Modeuksen mielestä paperityö vie yhä enemmän kirkkoherrojen aikaa. Hänen mukaansa kontrolliin perustuvaa johtamista on liikaa kirkossa. Sen juuret ovat ns. New public management - liikkeessä, joka on vaikuttanut jo yli 40 vuotta yhteiskuntien mallina. Wikipedian mukaan liike tunnetaan suomeksi nimellä Uusi julkisjohtamisen malli ( Uusi julkisjohtamisen oppi – Wikipedia ). Sen tavoitteena on siirtää yksityiseltä puolelta omaksuttuja toimintatapoja julkisen hallinnon organisaatioihin ja toimintamalleihin. Voittoa tavoittelevan yritysideologian siirtäminen kirkkoon ei ole koskaan ongelmatonta, koska kirkon olemukseen kuuluu ikuisuusperspektiivi. Moni työntekijä uupuu, turhautuu, sairastuu ja siirtyy muihin tehtäviin kun ristiriita sisäisen kutsumuksen j...
Kuva
ELÄMÄÄ SOVINNOSSA Jumala puhuu kun ihminen kuuntelee, Jumala toimii kun ihminen osoittaa kuuliaisuutta. Pauliina Mariantytär Evankeliset Mariantyttäret ovat luostarilupauksen antaneista naisia, jotka toimivat Ruotsin kirkon sisällä. Luostarielämä seuraa Pauliina Mariantyttären esimerkkiä elää sovinnossa ja rauhassa  toisten ja maailman kanssa. Tehtävä on elää ja rukoilla kaikkien kristittyjen välistä yhteyttä ja tehdä Jeesuksen Äiti Maria tunnetuksi ja rakastetuksi myös luterilaisessa kirkossa. Tällä hetkellä sisaria on 20, ja he elävät kahdessa kodissa Vallbyssä, Enköpingissä. He käyttävät kultaista sormusta, joka viittaa liittoon Kristuksen kanssa. Jeesuksen äiti Maria on perheen äiti ja kaikkien sukunimi on Mariantytär. Heitä on monen ikäisiä: nuorin on 27, vanhin 86 vuotta. Perhe muuttuu jatkuvasti. Jos sisar kuolee, se tuo surua perheeseen. Uusia sisaria kuitenkin tulee jatkamaan perinnettä.  Noviisiaika on viisi vuotta, mutta se on vapaaehtoista eikä ketään pakoteta pysy...