PYSYKÄÄ MINUSSA - hiippakunta liikkessä (pyhiinvaelluksen uusia muotoja)


Pysykää minussa, niin minä pysyn teissä.
Eihän oksa pysty tuottamaan hedelmää,
ellei se pysy puussa, ja samoin ette pysty tekään,
ellette pysy minussa.
Minä olen viinipuu ja te olette oksat.
Se joka pysyy minussa ja jossa minä pysyn.,
tuottaa paljon hedelmää. Ilman minua te ette
saa aikaan mitään.
Joh.15.4-5

Pandemia saa aikaan, että kristityt luovat kirkkoon uusia työmuotoja. Niissä yhdistyvät verkko ja perinteinen kristillisyys ekumeenissa hengessä. Tukholman hiippakunta, Sensus, Ruotsin kirkon nuoret ja Tyresön pyhiinvaelluskeskus ovat luoneet uuden materiaalin pyhiinvaelluksen totetuttamiseksi missä tahansa. Piispa Andreas Holmbergin vaalisaarnaan liittyvä Raamatunkohta " Pysykää minussa" on vaellusmietiskelyn lähtökohta, jota tutkitaan katolisesta kirkosta tutun Lectio Divina -menetelmän avulla. Se on raamattumietiskely, jossa ihmisen oma elämä peilautuu Raamatun sanaan. Pelkistetysti sanottuna tekstiä pureskellaan useaan kertaan erilaisten kysymysten avulla. 

Ensimmäisen lukukerran jälkeen mietiskellään, koskettiko kuulijaa joku yksittäinen tekstin sana. Hiljaisuuden jälkeen teksti luetaan uudelleen. Nettisivuilla voi kuunnella nauhoitteen ja vastata ohjaajan esittämiin kysymyksiin. Niitä voivat olla esimerkiksi, mitä tunteita teksti sinussa herätti? Kolmannen lukukerran jälkeen mietiskely jatkuu hiljaisuudessa. Tämä menetelmä on tuttua retriiteistä, ja ainakin Ruotsissa on nyt pandemian aikana mahdollista osallistua myös  Lectio Divina -raamattupiireihin zoomin välityksellä.

Tukholman piispa tuo tässä hankkeessa retriittien käyttämän menetelmän kaikkien ulottuville. Ruotsin kirkossa on tapana, että piispat valitsevat jakeen Raamatusta, joka ilmentää heidän teologista ajatteluaan. Se on heidän vaalilauseensa kuten piispa Andreasin "pysykää minussa". Myöhemmin piispat kirjoittavat aiheesta paimenkirjan välineeksi hiippakuntansa työntekijöille. Piispa Andreas ei ole vielä kirjoittanut kirjaansa, mutta tässä pyhiinvellusmateriaalissa on jo eri vaellusasemilla otteita tulevasta. Johdannossa hän kertoo, miksi valitsi juuri tuon Raamatunkohdan. Hän kirjoittaa myös, että pyhiinvaelluksen materiaalia voi käyttää vaikka kauppareissulla. Pyhiinvellusreitti tulee siten osaksi arkea. Se on hyvin luterilainen ajatus. 

"Omassa elämässäni olen paininut Jumalan kanssa usein kysyen,
rakastaako hän minua sellaisena kuin olen.
Ehkä sinäkin kamppailet?
Jumalan rakkaudessa pysyminen ei ole vain  tietämistä, vaan
sen tuntemista sydämessä ja sielussa.
Silloin voin levätä."

Piispa Andreas avaa enemmän raamatunkohtaa piispanvaakunaan valitsemiensa symbolien avulla kolmen aseman kautta, jotka voi kuunnella tai lukea oman vaelluksen välissä. Yhteistyökumppanina hänellä on Ruotsin kirkon nuorista Alicia Nilsson, jonka videossa saa kuulla, mitä hän on oppinut köyhien parissa Filippiineillä. Videon jälkeen on ohje, jossa kehoitetaan laittamaan omalle seinälle lause "sinä olet rakastettu" ja kastelemaan sitä päivittäin.



Kolmannessa asemassa piispa kehoittaa laskemaan kaiken Jumalan varaan. Siksi hän on valinnut vaakunaansa myös kyyhkysen, Pyhän Hengen symbolin. Jeesus sanoo, että Pyhä Henki on meidän kanssamme ja meissä, mutta miten me jättäydymme Jumalan varaan? Kyseessä on rungon ja oksien välinen suhde , jossa oksat taipuvat kohti runkoa rehellisesti kaikissa tunteissa. Rukouksella on piispan mielestä monta muotoa: kynttilän sytyttäminen, muutama rivi paperilla, laulaminen, soittaminen, tanssiminen tai kävely luonnossa. Rukouksemme ilmenee sanattomassa muodossa ja muistuttaa hengitystämme: sen jatkuvaa pulssia. Rukouksen tekee rukoukseksi itse kääntyminen Jumalan puoleen, ei sen muoto.

Raamatun tekstien kautta Jumala puhuu todellisuudestamme ja elämästämme. Jättäytyminen Jumalan varaan on näiden tekstien tutkimista.

Anna epätoivon hukkua
kuin kivet meren pohjaan,
elämäsi on keskustelua
Jumalan kanssa.
Koko maailmankaikkeus asuu sydämessäsi,
Jumala johtaa elämääsi sekä ilon että kärsimyksen kautta.
Sinä itse olet rukous,
Jumala on rukouksesi.
Ruotsin kirkon virsi 702: Sinä olet rukous
Suom. Sanna Bäckvall

Seuraavaa asemaa varten ohjeistetaan keräämään joku roska, koska sitä tarvitaan mietiskelyssä. Siinä yhteistyökumppanina toimii  Rebecca Peters Tansanian pohjoisesta hiippakunnasta. Peters on hiippakuntajuristi, jonka sana on lohdullinen. Se on luomisteologian perspektiivistä evankeliumia solidaarisuudesta, joka tuo lohtua pimeydessä kamppaileville.Videon jälkeen on haaste: Mieti miten kohtelet ihmisiä, joista et pidä! Ovatko ne niitä oksia,jotka pitäisi karsia viinipuusta, jonka runkona on Kristus?

Asemalla neljä pohditaan, miten Jumalan rakkautta viedään eteenpäin. Perinteisessä lähetystyössä olemme käsittäneet sen Jumalan sanan saarnaamiseksi ihmisille, mutta piispa Anders ottaa käyttöön sanan medvarelse. Suomeksi se voisi tarkoittaa kaikkia luomakunnan olentoja ja olemassaoloa.  Piispa Andreasin vaakunassa siitä muistuttaa vihreä maapallo. "Pysykää minussa" ei tarkoita passiivisuutta, vaan aktiivista toimintaa maailmassa.  Hedelmän kantaminen ei tarkoita perhettä ja ystäviä, vaan toimimista siellä, missä haavoittuvuus on syvintä. Sinä olet rakastettu riippumatta kulttuurista, seksuaalisuudesta, toimintakyvystä, iästä tai uskosta. Videolla kirkon nuoret kysyvät, mitä kieltä käytämme vähemmistöistä. He vaativat painokkaasti, että kirkon vapaaehtoisten tulee yhdessä ymmärtää, miten käyttäydymme vähemmistöjä kohtaan. Hedelmän kantaminen on positiivisen muutoksen toteuttamista, ettei kukaan kokisi toiseutta. Videon jälkeen on lista asioita, joita voi kokeilla viikon ajan:

Rakkautta luomakuntaa kohtaan:

En aja autoa viikkoon.
Syön kasvisruokaa viikon.
Opettelen lisää luonnon uhanalaisista lajeista.
Otan yhteyttä paikallispoliitikkoihin ja
kysyn mitä he tekevät maahanmuuttajien ja ympäristön hyväksi.
Kerään roskia.
Hymyilen kaikille tapaamilleni ihmisille viikon ajan.
Oma ehdotus.

Rakkautta lähimmäisiäni kohtaan:

Soitan jollekin, joka on yksinäinen.
Lahjoitan Ruotsin kirkon kansainväliseen työhön, joka
toimii ihmisoikeuksien puolesta.
Opin enemmän ryhmistä, jotka ovat suljettuja ulos.
Opin sanomaan ”ei” kiusaamiselle, nettivihalle ja kaikelle toiseuttavalle.
Kohtaan ihmisiä kunniottavasti sosiaalisessa mediassa.
Tutkin lähiympäristöäni, miten siellä voisin jotakin auttaa.

Rakkautta itseäni kohtaan:

Teen jotakin, josta voin hyvin viikon ajan.
Keksin joka päivä uuden kiitollisuuden aiheen.
Ajattelen jotakin kehoruumiini osaa ja kiitän siitä.
Pidän paussia jostakin, mikä ei ole minulle hyväksi.

Viimeisellä asemalla  rohkaistaan piirtämään  oma piispanvaakuna. Miten se kuvaa omaa uskoasi?

Pääteemana on kaste, jota reflektoidaan maailmanlaajuisen Kristuksen kirkon näkökulmasta. Kasteen kautta kuulumme maailmanlaajuiseen verkostoon, josta saamme voimaa toimia yhdessä ilmastokriisissä sekä ihmisoikeuksien toteutumisessa. Hankkeseen on tehty myös hiippakuntalaulu. Sen toisessa säkeistössä ovat rohkaisevat sanat.

Pysykää rakkaudessani ja jättäytykää minun varaani.
Henki  itse johtaa ja kuiskaa sinussa.
Ei ole parempaa, miten voisit olla ihmisenä
tässä ja nyt.
Voitko levätä hetken unohdetuissa käskyissäni?
Olet Jumalan lapsi.
Minä  itse kuiskaan sinussa:
Pysykää minussa ja jättäytykää varaani. Tommie Sewon
Suom. Sanna Bäckvall

Stift i rörelse - Vandring - Svenska kyrkan Stockholms stift












Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit