UNELMA HYVÄSTÄ


"Tällaiseen opetukseen tulisi kaikkien saada osallistua koulussa, sillä tämä perustuu siihen, että olen tyytyväinen itseeni, koen olevani turvassa ja saan olla se kuka olen. Tämä on tärkeintä elämässä."
Lukiolainen

Drömmen om det goda (Om oss | Vilka är vi som jobbar med att öka lugn och ro bland unga? (drommenomdetgoda.se ) on yhdistys, joka on kouluttanut jo yli 25 vuotta päiväkotien ja koulujen henkilökuntaa tietoisuustaidoissa sekä stressin hallinnassa. Toiminta perustuu sekä kotimaisiin että ulkomaisiin tutkimuksiin. Ennaltaehkäisevällä toiminnalla halutaan vähentää mielenterveysoireita sekä lisätä lasten, nuorten ja aikuisten terveyttä. Toiminta on poliittisesti ja uskonnollisesti riippumatonta. Yli 1 500 opettajaa ja yli 15 000 lasta ja nuorta on kokeillut tätä yksinkertaista menetelmää Ruotsissa. Toimisto sijaitsee Tukholmassa. Alueellisia edustajia on useilla paikkakunnilla. Toimintaa on myös Norjassa.

HISTORIAA

Idea kehittyi "Dalai Laman näkökulma" -hankkeesta, joka toteutettiin 24 tukholmalaisen lukion ja Tukholman kaupungin kanssa lukuvuonna 1995-96. Inspiraatiota antoi Harvardtutkija, sydänspesialisti Herbert Bensonin tutkimushanke amerikkalaisissa kouluissa. ( Home Page - Benson-Henry Institute ) Sen mukaan rentouttavat ja matalan sykkeen liikuntalajit parantavat keskittymiskykyä ja oppimistuloksia. Kaikenikäiset lapset ja opiskelijat, eikä vähiten opettajat, nauttivat ja tunsivat olonsa hyväksi lyhyissä hiljaisuuden hetkissä, jotka katkaisivat opiskelun.

Menetelmä perustuu empiirisiin tutkimuksiin ja kokemukseen joiden pohjalta Anna Bornstein kehitti sen yhteistyössä kaikkien kouluasteiden rehtorien, opettajien ja muiden asiantuntijoiden kanssa Ruotsissa. Menetelmä sisältää mielenterveyttä tukevaa mindfulnessia, se aktivoi kehon rentoutumisjärjestelmää, torjuu stressiä, edistää opiskelua ja oppilaiden yhteenkuuluvuutta. Tutkimukset ovat osoittaneet, että opiskelijat ovat tasapainoisempia ja keskittyvät koulutyöhön paremmin. Ryhmän ilmapiiri ja opiskelijoiden väliset suhteet paranevat. Yhdistyksen toiminta tukee koululakia turvallisesta ympäristöstä, jossa opiskelu sujuu paremmin. Yhdistys sai Ruotsin kristillisen neuvoston ( Sveriges kristna råd - Kyrkorna tillsammans i tro och handling) Väkivallaton-palkinnon 2008.

"Sisällämme on voima, jolla kohtaamme kaiken sen mitä elämässä tapahtuu. Emme ajattele, että ratkaisu on ulkopuolellamme vaan otamme itse vastuun."
Esikoulun johtaja

Toiminta perustuu ajatukseen siitä, että jokaisella ihmisellä on sisäinen arvo sekä myötätunnon ja viisauden potentiaali. Tärkeä liikkeelle paneva voima ovat lasten oikeudet, jotka on selkeästi mainittu lapsen oikeuksien yleissopimuksessa. Sen neljä perusperiaatetta ovat yhdistyksen koulutuksen taustalla: lasten oikeus elämään, leikkiin ja kehitykseen, oikeus tulla kuulluiksi ja heidän mielipiteittensä kunnioittaminen. 

NELJÄ HARJOITUSMUOTOA

Unelma hyvästä menetelmästä koostuu neljästä mindfulnessiin perustuvasta harjoitusmuodosta. Niistä opettaja voi valita työkalunsa. 

1.Hiljaisuus

Yksinkertaiset hiljaisuus- ja rentoutusharjoitukset on sovitettu eri ikäryhmille. Harjoitukset tehdään silmät kiinni, hengittämällä syvään, hitaasti ja kuuntelemalla omaa hengitystä. 

Yksi suositus on aloittaa lyhyillä harjoituksilla ja pidentää niitä. Lukio-opiskelijoiden hiljaisuusharjoitukset ovat 12 minuuttia, Esikoululaisille ja alakoululaisille 5–6 minuuttia sekä päiväkoti-ikäisille pari kolme minuuttia.

2.Kosketus

Kosketus koostuu yksinkertaisesta hieronnasta, jotka ovat peräisin  klassisesta hieronnasta. Lapset ja opiskelijat voivat tehdä niitä toisilleen. Harjoitukset perustuvat pääasiassa keskittymiseen, tarkkaavaisuuteen ja läsnäoloon. 

3. Reflektio

Keskusteluissa pohditaan eksistentiaalisia teemoja: mikä on rohkeutta, rakkautta ja rauhaa. Suuri osa harjoituksista on itsensä ja toisten kuuntelemaan oppimista. Lisäksi kuunnellaan mitä sanojen takana on sekä opetellaan puhumaan sydämestä. Harjoitukset alkavat hiljaisuuden hetkellä.

4. Liike

Yksinkertaisin  liikeharjoitus on meditatiivinen kävely ja sitä voi käyttää suoraan ilman koulutusta. Maadoittuminen ei vain lisää oppimista vaan myös vapauttaa ajatuksia. Voi esimerkiksi ajatella "kyllä", kun lasket oikean jalkasi alas ja "kiitos", kun lasket vasemman jalan alas. Ns. rauhanvoiman qigong, lasten qigong ja lasten jooga vaativat enemmän harjoitusta. Niihin on kehitetty omat koulutukset.

Koulukuraattorit käyttävät menetelmän harjoituksia keskustellessaan oppilaiden kanssa. Palautteet ovat olleet hyviä. Lukiossa on pidetty vapaavalintaisia kursseja, jotka ovat sisältäneet läsnäoloharjoituksia sekä tunnepäiväkirjan pitoa puhelinsovelluksen avulla. Sovellus on tarjonnut uusia työmenetelmiä myös opoille ja terveydenhoitajille sekä materiaalia terveystiedon tunneille.

"Kun lapset ovat turvassa, huolehtivat he itsestään ja toisistaan. Se näkyy sosiaalisissa tilanteissa."
Päiväkotiohjaaja

Yksityisen säätiön avustuksella aloitettiin puhelinsovellus 2015-2018. Sen lataamalla pääsee kuuntelemaan harjoituksia, kirjoittamaan päiväkirjaa ja keskustelemaan. Rentoutusharjoitukset ovat toimivia myös aikuisille. 

Ruotsalainen Drömmen om det goda -koulutus eroaa Suomen tietoisuustaitokoulutuksista, joita googlettamalla löytyy myös opettajille, siinä että se on kehollisempaa. Myös liikunnan opettajat ovat soveltaneet menetelmää oppitunneilla Ruotsissa. Se on vähentänyt suorittamisen painetta ja kilpailuasetelmia, joita niin helposti syntyy. Länsimaisen ihmisen kohtalonkysymys on kaikessa, miten hän saa tyhjennettyä kovaa vauhtia kulkevan päänsä ja samalla lämmitettyä kylmän sydämensä.

Puhelinsovelluksesta ( ‎Mitt lugn on the App Store (apple.com) ) löytyy harjoitus miten tulla ystäväksi jonkun kanssa, josta ei pidä:

Istu mukavasti. Hengitä syvään. Kuuntele kehoasi. Jos jokin kiristää tai tunnet jäykkyyttä, ajattele tuota kohtaa. Tunne rentouden tunnetta. Tunne rentous aivoissa, keuhkoissa ja sydämessä. Keskity nyt sydämeen. Ajattele jotakin ihmistä jota rakastat ja joka rakastaa sinua juuri sellaisena kuin olet. Yritä nähdä tuo ihminen sisäisellä katseellasi sellaisena kuin hän on. Tunne syvä yhteys välillänne.

Ajattele sitten jotakin ihmistä, josta et pidä. Yritä nähdä hänet sisäisen katseen kautta sellaisena kuin hän on. Huomioi ne asiat jotka sinua ärsyttävät tai tekevät vihaiseksi. Onko ihmisessä jotakin hyvää tai sellaista josta pidät? Yritä nyt nähdä negatiivisten piirteiden taakse. Onko joitakin asioita missä olette samanlaisia?
Päästä sitten irti ajatuksista. Anna sydämen levätä hetki.





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit